۱۴۰۴ دوشنبه ۲۰ خرداد
چشم انداز بازار دستمال کاغذی
چکیده

در ایالات متحده، دستمال کاغذی اولین بار 150 سال پیش به عنوان دستمال توالت تجاری شد. استفاده از دستمال کاغذی به تدریج در بین مصرف کنندگان در ایالات متحده جای گرفت. استفاده روزافزون از دستمال کاغذی و بهبود سبک زندگی منجر به معرفی محصولات جدید و نوآورانه شده که یکی از آن ها دستمال کاغذی صورت است.

access_time ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ آبان
remove_red_eye 101 بازدید
چشم انداز بازار دستمال کاغذی

 در ایالات متحده، دستمال کاغذی اولین بار 150 سال پیش به عنوان دستمال توالت تجاری شد. استفاده از دستمال کاغذی به تدریج در بین مصرف کنندگان در ایالات متحده جای گرفت. استفاده روزافزون از دستمال کاغذی و بهبود سبک زندگی منجر به معرفی محصولات جدید و نوآورانه شده که یکی از آن ها دستمال کاغذی صورت است.

شرکت Kimberly Clark اولین بار دستمال کاغذی را با نام تجاری Kleenex معرفی کرد. هدف این شرکت جایگزینی حوله های پارچه ای با دستمال کاغذی های صورت بود. از زمانی که این نوآوری در کانون توجه قرار گرفت، چندین شرکت شروع به تولید دستمال کاغذی صورت به عنوان بخشی از سبد محصولات خود کردند. افزایش درآمد قابل تصرف و بهبود سبک زندگی مردم از جمله انگیزه‌های اصلی بازار دستمال کاغذی صورت محسوب می‌شود.

علاوه بر این، آگاهی در مورد بهداشت در میان بیماران به شدت بازار را هدایت می‌کند. بیماری‌هایی همچون آلرژی، سرماخوردگی و سرفه یک تهدید بزرگ برای شرکت ها و سازمان ها است. در نتیجه، شرکت ها دستمال کاغذی ضد ویروسی برای صورت تولید کرده‌اند. با وجود این، تولیدکنندگان دستمال کاغذی صورت به دلیل چشم‌انداز پراکنده بازار با چالش هایی روبرو هستند.

به علاوه ، بازیگران طرف عرضه دائماً در تلاش هستند تا راه حل های جدیدی را ابداع کنند. Kimberly Clark   و Procter&Gamble شرکت هایی هستند که در بازار دستمال کاغذی صورت پیشرو هستند.

بر اساس نوع محصول، بازار به دستمال‌های معمولی صورت، دستمال‌ کاغذی‌های ضد ویروسی و دستمال‌ کاغذی‌های قابل بازیافت دسته‌بندی می‌شود. دستمال کاغذی های صورت از رایج ترین دستمال ها هستند و به صورت نرم و همچنین فوق نرم وجود دارند.

 

نگاهی دقیق تر به رقابت تنگاتنگ در بازار دستمال کاغذی صورت

بازار دستمال کاغذی صورت یک صنعت بسیار رقابتی است که تولیدکنندگان زیادی برای سهمی از  بازار در رقابت هستند. بازیگران کلیدی که در این مطالعه مشخص شده اند عبارتند از Procter & Gamble ،  Kimberly-Clark Corporation،  Asia Pulp & Paper، Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA،  Vinda International Holdings Limited، Fujian Hengan Group Ltd ،  Hengan International،  Sofidel Group ، C&S Paper Co. Ltd. ، Wepa Group،  Georgia-Pacific LLC،  CMPCTissue،  Metsa Tissue ، Cascades Incو

  Kruger Products L.P   این تولیدکنندگان برای رقابتی ماندن و برآوردن نیازهای در حال تکامل مصرف کنندگان به فعالیت های مختلفی مشغول هستند. نمونه های خاصی از فعالیت آن ها عبارتند از:

  • نوآوری : تولیدکنندگان به دلیل تمایل به بهبود استانداردهای محصولات خود، همواره محصولات و روش‌های عملیاتی جدیدی را معرفی می کنند. به عنوان مثال، Kimberly-Clark دستمال صورت Kleenex  Ultra Soft را به طور خاص برای اینکه روی پوست لطیف باشد، تولید می‌کند.
  • پایداری : برخی از فناوری‌ها و نگرانی‌های تولیدکنندگان آن ها معطوف پایداری می شود که شامل کاهش مواد اولیه مورد استفاده در تولید، بازیافت مواد استفاده شده و کاهش اثرات زیست محیطی می شود. به عنوان مثال، نیروگاه های تولیدی SCA به طور مناسب از انرژی های تجدیدپذیر تغذیه می شوند و الیاف مورد استفاده در تولید دستمال کاغذی صورت توسط Gergia-Pacific به صورت اخلاقی تأمین می‌شوند.
  • بازاریابی: تولیدکنندگان برای تبلیغ محصولات خود و همچنین ساخت برند خود از روش های مختلفی در بازار استفاده می کنند. به عنوان مثال، برند Puffs از Procter & Gamble در کمپین اخیر «نرم‌بودن ارزش اشتراک گذاری دارد» شرکت کرده تا مردم دستمال‌های Puffs خود را به اشتراک بگذارند.
  • تنوع : برخی از تولیدکنندگان، سبد محصولات دستمال کاغذی را گسترش داده اند و محصولاتی مانند حوله کاغذی و دستمال کاغذی برای استفاده توالت را اضافه کرده اند. این امر به آن ها کمک می کند تا سهم بیشتری از بازار دستمال کاغذی را به دست آورند. به عنوان مثال، Georgia-Pacific یک نوع آشنا از دستمال کاغذی با عنوان Quilted Northern را تولید می کند.
  • تحقیق و توسعه: برای تنوع بخشیدن به محصولات خود و رقابت با تولیدکنندگان رقیب، برندها به تحقیق و توسعه روی آوردند. به عنوان مثال، تکنیک "SoftBlend" یک نوآوری از تیشوی نرم و محکم حاصل از ترکیب دو لایه در یک دستمال کاغذی است که به راحتی پاره یا خرد نمی‌شود. این نوآوری توسط P&G  تأمین مالی شد.
  • توزیع و لجستیک : در صنعت دستمال کاغذی، عامل اصلی عملیاتی که کارایی عملیاتی سازمان را افزایش می دهد، توانایی تحویل سریعتر محصولات به مشتریان است. تولیدکنندگان با اطمینان از اینکه محصولات به موقع و بدون هیچ مانعی به دست مصرف کنندگان می رسند، روی سیستم های لجستیک سالم و همچنین مشارکت با شرکت های لجستیک سرمایه گذاری می کنند. به عنوان مثال، SCA روابط انعطاف‌پذیری با شرکت‌های لجستیک دارد تا یک زنجیره تأمین رضایت‌بخش ایجاد کند و در دسترس بودن محصولات خود را برای تحویل به مشتریان تضمین کند. این شرکت در زمان واقعی و بی درنگ، بر حرکت اقلام خود نظارت می کند و همچنین در تجهیزات ردیابی پیشرفته سرمایه گذاری کرده است.
  • خدمات مشتری : شرکت های تولیدی در صورتی که بخواهند روابط بلندمدت با مشتریان خود در صنعت دستمال کاغذی صورت را تضمین کنند، این بخش به عنوان یک جنبه بسیار قوی عمل می کند. به عنوان مثال، "Puffs Perks" از شرکت Procter & Gamble به شهروندانی که از دستمال کاغذی های صورت    Puffs  استفاده می‌کنند، جوایز ویژه‌ای ارائه می‌دهد. آن دسته از مشتریانی که می‌خواهند گرافیک/پیام‌های جعبه دستمال کاغذی سفارشی داشته باشند، می توانند هر یک از سبک های بسته بندی موجود در کاتالوگ شرکت را انتخاب کنند.

 

عوامل مؤثر در بازار دستمال کاغذی:

1ـ بر اساس نوع محصول

شامل:  معمولی، ضد ویروس، دستمال کاغذی صورت قابل بازیافت

2ـ بر اساس نوع بسته بندی

شامل: بسته‌‌بندی

  • بسته بندی جعبه
  • بسته بندی جیبی

3ـ بر اساس Use-case:

  • مسکونی
  • زیربخش های تجاری

4ـ بر اساس کانال توزیع:

  • عمده فروشان / توزیع کنندگان، هایپر مارکت ها / سوپرمارکت ها
  • داروخانه ها
  • فروشگاه های کوچک مستقل
  • فروشگاه های آنلاین
  • سایر موارد

5ـ بر اساس منطقه:

  • آمریکای شمالی
  • آمریکای لاتین
  • اروپا
  • خاورمیانه و آفریقا
  • شرق آسیا
  • جنوب آسیا
  • اقیانوسیه

 

بازار جهانی فرصت‌هایی را در بازارهای دست‌نخورده در سطوح مختلف ارائه کرده و فرصت‌های رشد کوتاه‌مدت و میان‌مدت قابل دسترس را در چندین کشور ارائه می‌کند.

دوره کوتاه مدت (2023 تا 2026) : همچنان که دستمال کاغذی صورت عمدتاً در کاربرد‌های مختلف بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، پیش‌بینی می‌شود که بازار در سال‌های آینده به تدریج رشد کند. این بازار همچنین با پیشرفت در روش های تولید پایدار و مقرون به صرفه حمایت می شود. این امر تا حدی به آگاهی مصرف کننده از مسائل سلامت و بهداشت به ویژه به دلیل پیامدهای COVID-19 نسبت داده می شود. همچنین در این مدت امکان گسترش این صنعت با افزایش پلتفرم های تجارت الکترونیک میسر خواهد شد.

دوره میان مدت (2026 تا 2029) : انتظار می رود تقاضا برای دستمال کاغذی صورت افزایش یابد و بازار را به رشد قابل توجهی سوق دهد. همچنین انتظار می‌رود در بازارهای نوظهور روند شهرنشینی به افزایش تقاضا برای دستمال صورت کمک کند و فرصت‌های توسعه را برای بازیگران این صنعت ایجاد کند. انتظار می رود روند رو به رشد پریمیوم سازی در بخش مراقبت های فردی رشد بازار را طی سال های 2026 تا 2029 تقویت کند.

دوره بلند مدت (2029 تا 2033) : دستمال کاغذی صورت در این دوره به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی و ابزارهای انقلابی تولید که کارایی را بهبود می بخشد و در نتیجه هزینه ها را کاهش می دهد، شاهد افزایش تقاضای عمده ای خواهد بود. علاوه بر این، انتظار می‌رود مسیر توسعه بازار به‌ویژه تحت‌تأثیر افزایش نگرانی برای پایداری و یکپارچگی زیست‌محیطی باشد و متعاقباً شاهد افزایش تقاضا برای دستمال‌های صورت تجزیه پذیر در طبیعت خواهد بود. در نتیجه، انتظار می رود که تقاضا برای دستمال کاغذی های صورت پایدار و تجزیه پذیر در دراز مدت افزایش یابد.

پیش بینی می شود این عوامل از افزایش 1.6 برابری در بازار دستمال کاغذی صورت بین سال های 2023 تا 2033 حمایت کنند. به گفته تحلیلگران FMI ، پیش بینی می شود ارزش این بازار تا پایان سال 2033 به 5.1 میلیارد دلار برسد.

پویایی بازار جهانی دستمال کاغذی صورت

بهبود درآمد قابل تصرف، گرایش به سبک زندگی بهتر و بهداشت از جمله عوامل افزایش رشد بازار است.

در سال 2017 برخی از اقتصادها در اروپا کاهش درآمد یا نرخ رشد سالانه را تجربه کردند. با این حال، اخیراً این اقتصادها از نظر نرخ رشد سالانه نشانه هایی از بهبود را نشان داده اند. افزایش تقاضا برای یک سبک زندگی سالم بر بازار دستمال کاغذی صورت نیز تأثیر می گذارد.

در کشورهای توسعه‌یافته، تیشوها به دلیل رفع نیازهای بهداشتی، محصولات روزانه محسوب می‌شوند. در طول دهه گذشته، مردم نسبت به موضوعات مربوط به سلامت آگاه‌تر شده‌اند و شیوه‌های زندگی سالم‌تری را با توجه به  افزایش درآمد خود انتخاب می‌کنند. مقرون به صرفه بودن و به طور گسترده در دسترس بودن دستمال کاغذی‌های صورت، باعث رشد فروش آن می شود.

گسترش صنایعی مانند غذا و نوشیدنی، هتلداری و گردشگری و صنعت حمل‌ونقل به افزایش فروش دستمال کاغذی صورت کمک کرده است. این محصول در هتل ها، رستوران ها، خطوط هوایی، سینماها و اجتماعات عمومی استفاده می شود.

محبوبیت دستمال کاغذی صورت در حال افزایش است و همین امر منجر به افزایش فروش دستمال کاغذی قابل بازیافت به ویژه در کشورهای توسعه یافته شده است. این افزایش تقاضا با روند رو به رشد ابتکارات زیست محیطی مرتبط است.