در ایالات متحده، دستمال کاغذی اولین بار 150 سال پیش به عنوان دستمال توالت تجاری شد. استفاده از دستمال کاغذی به تدریج در بین مصرف کنندگان در ایالات متحده جای گرفت. استفاده روزافزون از دستمال کاغذی و بهبود سبک زندگی منجر به معرفی محصولات جدید و نوآورانه شده که یکی از آن ها دستمال کاغذی صورت است.
در ایالات متحده، دستمال کاغذی اولین بار 150 سال پیش به عنوان دستمال توالت تجاری شد. استفاده از دستمال کاغذی به تدریج در بین مصرف کنندگان در ایالات متحده جای گرفت. استفاده روزافزون از دستمال کاغذی و بهبود سبک زندگی منجر به معرفی محصولات جدید و نوآورانه شده که یکی از آن ها دستمال کاغذی صورت است.
شرکت Kimberly Clark اولین بار دستمال کاغذی را با نام تجاری Kleenex معرفی کرد. هدف این شرکت جایگزینی حوله های پارچه ای با دستمال کاغذی های صورت بود. از زمانی که این نوآوری در کانون توجه قرار گرفت، چندین شرکت شروع به تولید دستمال کاغذی صورت به عنوان بخشی از سبد محصولات خود کردند. افزایش درآمد قابل تصرف و بهبود سبک زندگی مردم از جمله انگیزههای اصلی بازار دستمال کاغذی صورت محسوب میشود.
علاوه بر این، آگاهی در مورد بهداشت در میان بیماران به شدت بازار را هدایت میکند. بیماریهایی همچون آلرژی، سرماخوردگی و سرفه یک تهدید بزرگ برای شرکت ها و سازمان ها است. در نتیجه، شرکت ها دستمال کاغذی ضد ویروسی برای صورت تولید کردهاند. با وجود این، تولیدکنندگان دستمال کاغذی صورت به دلیل چشمانداز پراکنده بازار با چالش هایی روبرو هستند.
به علاوه ، بازیگران طرف عرضه دائماً در تلاش هستند تا راه حل های جدیدی را ابداع کنند. Kimberly Clark و Procter&Gamble شرکت هایی هستند که در بازار دستمال کاغذی صورت پیشرو هستند.
بر اساس نوع محصول، بازار به دستمالهای معمولی صورت، دستمال کاغذیهای ضد ویروسی و دستمال کاغذیهای قابل بازیافت دستهبندی میشود. دستمال کاغذی های صورت از رایج ترین دستمال ها هستند و به صورت نرم و همچنین فوق نرم وجود دارند.
نگاهی دقیق تر به رقابت تنگاتنگ در بازار دستمال کاغذی صورت
بازار دستمال کاغذی صورت یک صنعت بسیار رقابتی است که تولیدکنندگان زیادی برای سهمی از بازار در رقابت هستند. بازیگران کلیدی که در این مطالعه مشخص شده اند عبارتند از Procter & Gamble ، Kimberly-Clark Corporation، Asia Pulp & Paper، Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA، Vinda International Holdings Limited، Fujian Hengan Group Ltd ، Hengan International، Sofidel Group ، C&S Paper Co. Ltd. ، Wepa Group، Georgia-Pacific LLC، CMPCTissue، Metsa Tissue ، Cascades Incو
Kruger Products L.P این تولیدکنندگان برای رقابتی ماندن و برآوردن نیازهای در حال تکامل مصرف کنندگان به فعالیت های مختلفی مشغول هستند. نمونه های خاصی از فعالیت آن ها عبارتند از:
عوامل مؤثر در بازار دستمال کاغذی:
1ـ بر اساس نوع محصول
شامل: معمولی، ضد ویروس، دستمال کاغذی صورت قابل بازیافت
2ـ بر اساس نوع بسته بندی
شامل: بستهبندی
3ـ بر اساس Use-case:
4ـ بر اساس کانال توزیع:
5ـ بر اساس منطقه:
بازار جهانی فرصتهایی را در بازارهای دستنخورده در سطوح مختلف ارائه کرده و فرصتهای رشد کوتاهمدت و میانمدت قابل دسترس را در چندین کشور ارائه میکند.
دوره کوتاه مدت (2023 تا 2026) : همچنان که دستمال کاغذی صورت عمدتاً در کاربردهای مختلف بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، پیشبینی میشود که بازار در سالهای آینده به تدریج رشد کند. این بازار همچنین با پیشرفت در روش های تولید پایدار و مقرون به صرفه حمایت می شود. این امر تا حدی به آگاهی مصرف کننده از مسائل سلامت و بهداشت به ویژه به دلیل پیامدهای COVID-19 نسبت داده می شود. همچنین در این مدت امکان گسترش این صنعت با افزایش پلتفرم های تجارت الکترونیک میسر خواهد شد.
دوره میان مدت (2026 تا 2029) : انتظار می رود تقاضا برای دستمال کاغذی صورت افزایش یابد و بازار را به رشد قابل توجهی سوق دهد. همچنین انتظار میرود در بازارهای نوظهور روند شهرنشینی به افزایش تقاضا برای دستمال صورت کمک کند و فرصتهای توسعه را برای بازیگران این صنعت ایجاد کند. انتظار می رود روند رو به رشد پریمیوم سازی در بخش مراقبت های فردی رشد بازار را طی سال های 2026 تا 2029 تقویت کند.
دوره بلند مدت (2029 تا 2033) : دستمال کاغذی صورت در این دوره به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی و ابزارهای انقلابی تولید که کارایی را بهبود می بخشد و در نتیجه هزینه ها را کاهش می دهد، شاهد افزایش تقاضای عمده ای خواهد بود. علاوه بر این، انتظار میرود مسیر توسعه بازار بهویژه تحتتأثیر افزایش نگرانی برای پایداری و یکپارچگی زیستمحیطی باشد و متعاقباً شاهد افزایش تقاضا برای دستمالهای صورت تجزیه پذیر در طبیعت خواهد بود. در نتیجه، انتظار می رود که تقاضا برای دستمال کاغذی های صورت پایدار و تجزیه پذیر در دراز مدت افزایش یابد.
پیش بینی می شود این عوامل از افزایش 1.6 برابری در بازار دستمال کاغذی صورت بین سال های 2023 تا 2033 حمایت کنند. به گفته تحلیلگران FMI ، پیش بینی می شود ارزش این بازار تا پایان سال 2033 به 5.1 میلیارد دلار برسد.
پویایی بازار جهانی دستمال کاغذی صورت
بهبود درآمد قابل تصرف، گرایش به سبک زندگی بهتر و بهداشت از جمله عوامل افزایش رشد بازار است.
در سال 2017 برخی از اقتصادها در اروپا کاهش درآمد یا نرخ رشد سالانه را تجربه کردند. با این حال، اخیراً این اقتصادها از نظر نرخ رشد سالانه نشانه هایی از بهبود را نشان داده اند. افزایش تقاضا برای یک سبک زندگی سالم بر بازار دستمال کاغذی صورت نیز تأثیر می گذارد.
در کشورهای توسعهیافته، تیشوها به دلیل رفع نیازهای بهداشتی، محصولات روزانه محسوب میشوند. در طول دهه گذشته، مردم نسبت به موضوعات مربوط به سلامت آگاهتر شدهاند و شیوههای زندگی سالمتری را با توجه به افزایش درآمد خود انتخاب میکنند. مقرون به صرفه بودن و به طور گسترده در دسترس بودن دستمال کاغذیهای صورت، باعث رشد فروش آن می شود.
گسترش صنایعی مانند غذا و نوشیدنی، هتلداری و گردشگری و صنعت حملونقل به افزایش فروش دستمال کاغذی صورت کمک کرده است. این محصول در هتل ها، رستوران ها، خطوط هوایی، سینماها و اجتماعات عمومی استفاده می شود.
محبوبیت دستمال کاغذی صورت در حال افزایش است و همین امر منجر به افزایش فروش دستمال کاغذی قابل بازیافت به ویژه در کشورهای توسعه یافته شده است. این افزایش تقاضا با روند رو به رشد ابتکارات زیست محیطی مرتبط است.