۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
مدیر طرح و برنامه شرکت لطیف فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسیم؛ تا سهامداران به بالاترین سودآوری برسند
چکیده

طرح و برنامه یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان است که به برنامه‌ریزی برای بقا و رشد سازمان و شکل‌گیری استراتژی سازمان می‌پردازد.

access_time ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ آبان
remove_red_eye 895 بازدید
مدیر طرح و برنامه شرکت لطیف  فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسیم؛ تا سهامداران به بالاترین سودآوری برسند

 

مدیر طرح و برنامه شرکت لطیف
فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسیم؛ تا سهامداران به بالاترین سودآوری برسند


نیما کنعانی مدیر طرح و برنامه شرکت لطیف، تحصیلاتش را در رشته مهندس صنایع با گرایش تولید صنعتی در دوره کارشناسی به اتمام رسانده و پس از آن موفق به دریافت کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و دکتری مدیریت دولتی با گرایش رفتار سازمانی شد؛ با او که 15 سال است در صنعت سلولزی مشغول به فعالیت است، گفت‌وگویی انجام دادیم که می‌خوانید


وقتی از طرح و برنامه در حوزه محصولات سلولزی حرف می‌زنیم، منظورمان چیست؛ به عبارتی طرح و برنامه چه فرآیندی دارد و چگونه اجرا می‌شود و چه وظایفی بر عهده دارد؟


طرح و برنامه یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان است که به برنامه‌ریزی برای بقا و رشد سازمان و شکل‌گیری استراتژی سازمان می‌پردازد. ما در شرکت لطیف برای تهیه سند استراتژی سازمان از ابزار «سوات» SWOT و balanced scorecard استفاده کردیم که در چهار حوزه فرآیندهای عملیاتی، مشتریان، مالی و رشد و یادگیری است


در واقع کل سازمان را این چهار حوزه در برمی‌گیرد، اهداف هم بر اساس این استراتژی برای تمام سازمان تعریف می‌شود و به واحدهای سازمان این اهداف ارایه می‌شود. اهداف به‌صورت کمّی سنجه‌گذاری می‌شود و سازمان‌ها با توجه به عملکردی که دارند نتایج این شاخصه‌ها را پس از آنکه اندازه‌گیری شد، اعلام می‌کنند و این بر اساس خروجی استاندارد اعلام می‌شود


طرح و برنامه در حوزه کاری شما در پی چه هدفی است؟
نقش واحد طرح و برنامه و واحد فروش ما در فرآیندهایی که به آن اشاره کردم قابل توجه است. یکی از ورودهای فرآیند واحد برنامه‌ریزی تولید، نیاز واحد فروش است. واحد فروش با توجه به برنامه‌ریزی که برای خودش داشته و بازاری که برایش وجود دارد این نیاز را به واحد برنامه‌ریزی اعلام می‌کند. واحد برنامه‌ریزی هم باید سعی کند که خودش را همسو و هم‌جهت کند و در واقع واحد برنامه‌ریزی تولید، حلقه اتصال بین واحد تولید و فروش است که باید تلاش کند تا جایی که می‌تواند این حلقه را نزدیک‌تر کند. با نزدیک‌تر کردن این حلقه‌ها هم واحد فروش به تعهداتی که به مشتریانش دارد به راحتی عمل می‌کند و هم واحد تولید با توجه به محدودیت و شرایطی که دارد سعی می‌کند که این محدودیت‌ها را کمتر کرده و موانع را بردارد تا بهترین راندمان را داشته باشد


در واقع طرح و برنامه وسط این حلقه قرار می‌گیرد تا نیازهایی که بین بازار بیرونی و مشتریان وجود دارد را به اهداف واحد تولید نزدیک و همسو ‌کند تا بهترین راندمان را برای سازمان داشته باشند


مهم‌ترین چالش‌های شما چیست؟
واحد طرح و برنامه مغز متفکر همه سیستم است. با توجه به اینکه با همه سیستم و واحدهای سازمان ارتباط کاری دارد خیلی از مواقع ممکن است اختلافاتی به وجود بیاید و هر واحد شاید منافع واحد خودش را در نظر بگیرد که اگر تک‌بعدی نگاه کنیم طبیعی است. جمع و جور کردن این تمایلات و تفکرات واحدهای مختلف و اینکه بتوانیم همه این تفکرات و سبک‌های مدیریتی مختلفی که در سازمان و وجود دارد را جمع کنیم و به برنامه تبدیل کرده و همسو کنیم تا سازمان بالاترین نتیجه را ببرد کار دشوار و چالش‌برانگیزی است. در خیلی از مواقع اتفاقاتی میافتد که به مذاق یک واحد خوش نمی‌آید و عکس آن هم صادق است. بنابراین باید با یک سبک و سیاق و نرمش و ظرافت و سیاستی این‌ها را نزدیک کنیم. فرهنگ‌سازی و جا انداختن این امر برای سازمان‌ها کار راحتی نیست و بزرگ‌ترین چالش واحد طرح و برنامه به شمار می‌رود


طرح و برنامه چه نقشه راهی برای سال جاری دارد؟
مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری علاوه بر انجام کارهای روتین و همیشگی ما که باید به‌روز کردن و سیستماتیک‌تر شدن باشد و نباید از آن غافل شویم؛ چند برنامه مهم دیگر هم هست که به آن اشاره می‌کنم. یکی از آن‌ها به‌روزرسانی سند استراتژی سازمان است. این سند مربوط به سه سال گذشته است چون در سه سال اخیر محیط بیرونی دستخوش تغییرات زیادی شده و استراتژی هم باید خود را همسو با اتفاقات داخل و بیرون کند. باید به وضعیت شرکت و حتی کرونا در این خصوص اشاره کنیم که باعث شده سازمان به فکر به‌روزرسانی این سند بیفتد. در بحث فرایندها نیز در پی مهندسی مجدد و به‌روزرسانی فرایندها و ساختار سازمانی هستیم


حال که 8 ماه از سال سپری شده، چه میزان از اهداف طرح و برنامه محقق شده است؟
در سال جاری درصدد این هستیم که قدرت و اهمیت واحد طرح و برنامه و برنامه‌ریزی را افزایش دهیم و فرهنگ برنامه‌ریزی را ارتقا دهیم و برنامه عملیاتی ارائه کنیم و مشکلات و چالش و موانع و محدودیت‌ها داخلی وغیره