•  
     

با چرا شروع کنید تعداد بازدید 942
با چرا شروع کنید
سایمون سینِک، مشاور، سخنران و نویسندۀ کتاب «با چرا شروع کنید» است. این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب هاست که در ممالک مختلف با علاقمندان زیادی روبرو شد. ما می خواهیم در این مقاله 24 نکته اساسی و پراهمیت از این کتاب را برای شما به طور خلاصه بازگو می کنیم.
کد خبر: 233 تاریخ انتشار 1395/04/09

سایمون سینِک، مشاور، سخنران و نویسندۀ کتاب «با چرا شروع کنید» است. این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب هاست که در ممالک مختلف با علاقمندان زیادی روبرو شد. ما می خواهیم در این مقاله 24 نکته اساسی و پراهمیت از این کتاب را برای شما به طور خلاصه بازگو می کنیم.





 1 - مبنای موفقیت در امر تجارت می تواند بر روی دایره طلایی پرسش هایی که با «چه، چیست، چگونه و چرا» شروع می شوند احداث شود.

2 - شرکت هایی که می دانند «چه» می کنند. اتومبیل، نوشیدنی و یا کامپیوتر و... تولید می کنند و با ارقام بالا به فروش می رسانند. (در این کتاب از شرکت کامپیوترسازی اَپِل و احداث دایره طلایی تجارت آن به عنوان یک نمونه موفق، بسیار یاد شد است.) 
3 - برخی شرکت ها می دانند که "چگونه" و "چه" چیزی تولید کنند. آقای سینِک، "چگونه" را به عنوان "روند اقتصادی" یا یک "پیشنهاد فروش منحصر بفرد" تعریف می کند.
4 -  این پرسشِ"چرا" است که تعیین کنندۀ موفقیت یا شکست تجارت می شود. می توان گفت که پرسشِ"چرا" موتور حرکت دهندۀ تجارت و هویت نام شرکت است.
5 - مردم آن"چه" شرکت تولید می کند را نمی خرند بلکه برای اینکه "چرا" آن جنس را تولید می کند، حاضر به پرداخت هزینه می شوند. 
6 -  دایره طلایی موفقیت در وسط روند تصمیم گیریِ است و پرسشِ "چرا" به عنوان کلیدی ترین پرسش و پیرامون آن پرسش های "چگونه" و "چیست" قرار دارند. 
7 - الگوی دایره طلایی موفقیت با ساختار مغز، در بخش لیمبیک مرکزی که عرصۀ حکومت منطق است، هماهنگی دارد. در این بخش از مغز، افکار غریزی و شهودی جایی ندارد.
8 -  هنگامی که مردم "چرایی " بوجود آمدن شرکت را درک کنند، در صورتیکه این "چرایی" با خواست و شخصیت آنها هماهنگ باشد، آنها رضایت بیشتری برای خرید محصولات شرکت خواهند داشت.
9 - بیشتر شرکت های تجاری نمی دانند که چرا مشتری آنها را انتخاب کرده است. هنگامی که این شرکت ها در مورد محصولات، ویژگی های کیفیت و خدمات خود صحبت می کنند، در حال بیان "چه" و "چگونه" هستند و با "چرا" که اساس موفقیت شرکت است، کاری ندارند.
10 -  درک پرسش"چرا" در تجارت کار ساده ای نیست و معمولاً در گزارشات و کنفرانس ها نمی توان آن را یافت. (متاسفانه در این کتاب دربارۀ درک "چرا" و چگوگی کشف آن، زیاد توضیح داده نشده است و این نقطه ضعف کتاب می باشد.) 
11 - هنگامی که یک شرکت در مورد "چرا" خود با مشتریانش ارتباط برقرار نمی کند، خرید مشتریان بر اساس داده های تجربی و بدون تمایلات غریزی، انجام می پذیرد. آنها امکانات، مشخصات، کیفیت و خدمات را با محصولات مشابه مقایسه می کنند.
12 - هنگامی که "چرا" ایجاد یک شرکت یا عرضه محصولات مشخص نباشد، شرکت در تلاش برای حفظ رشد، صداقت و الهام بخشی خود که اساس ایجاد موفقیت است، دچار اشکال می شود.
13 - در نبود روشنی "چرا"، شرکت ها مجبور به دستکاری برای فروش بیشتر می شوند. این دستکاری عبارت است از؛ کاهش قیمت (حراج)، جوایزتبلیغی، ترس، فشار همکاران، خلف وعده که حتی ممکن است به موفقیت در کوتاه مدت هم منجر شود ولی این گونه موفقیت بسیار خطرناک است و در پایان با شکست مواجه خواهد شد.
14 - کاهش قیمت می تواند به یک اعتیاد تبدیل شود. مشتریان انتظار دارند که این کاهش قیمت همواره ادامه دار باشد پس شرکت با کاهش سود مواجه خواهد گشت. مشتریان به حراج های پی در پی عادت می کنند و در نتیجه به قیمت عدم ادامۀ کار شرکت در آینده تمام خواهد شد. 
15 - جوایزتبلیغی می تواند فریبنده و جذاب باشد ولی به آسانی از کنترل خارج خواهد شد وبسیاری از ورشکستگی ها به دلیل محاسبۀ نامناسب از درصد مشتریان از دست رفته توسط بازاریابان ایجاد می شود که به نزول بیش از حد قیمت ها می انجامد.
16 - نوسان قیمت به واسطه بازاریابانی که برای جذب مشتریان که وعده تخفیف به ایشان داده شده اما خلف وعده شده ، ایجاد می گردد.
17 - درصد متوسط مشتریانی که باعث نوسان قیمت می شوند، 40% است.
18 -  بازاریابان به مردم القاء می کنند که اگر محصولات ایشان را خریداری نکنند اتفاق وحشتناکی برایشان می افتد. این روشِ تحمیل برای فروش محصول، ترفند مناسبی برای شرکت های بیمه و داروسازی است.
19- باید توجه داشت که خلف وعده می تواند باعث موفقیت در کوتاه مدت شود ولی در پایان راهی جز شکست وجود ندارد. 
20 -  فشار و تنش ها تنها از طرف همکاران وارد نمی شود بلکه می تواند از طرف تبلیغات نادرست اعمال شود. 
21 -  تبلیغات منفی علیه رقبا می تواند به فروش کمک کند ولی برای ادامه فروش راهکار مناسبی نیست. در نهایت رقیب تجاری می تواند محصول بهتری با بسته بندی کوچک تری به بازار ارائه دهد. نوآوری واقعی بسیار نادر اتفاق می افتد.
22 - نوآوری واقعی از نظر مشتریان نوعی صداقت محسوب می شود و حداقل تا هنگامی که نوآوری بعدی به بازار عرضه نشده فروش بهتری به ارمغان می آورد.
23 -  کتاب با داستان شخصیِ خود نویسنده در مورد چگونگی غلبه بر شکست ناشی از کار اولیه وی و اهمیت کشف "چرا" برای او، به پایان می رسد. این داستان برای هر کارآفرین ناامیدی که مجبور به کشف یا اختراع مجدد و بهبود کارش می شود، آشناست. این بخش جالب ترین قسمت کتاب است.
24 -  داستان شخصی هر فرد می تواند به کشف "چرا" برای وی بانجامد.

 

بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:  
نظر:
ارسال
نظر شما با موفقیت در سامانه ثبت گردید
نظرات بینندگان